
اگر از فروشگاههای اینترنتی خرید کردهاید و به هر دلیلی از خرید خود ناراضی هستید، میتوانید از راهنمای شکایت از فروشگاه های اینترنتی که در این مطلب آمده استفاده کرده و به راحتی شکایت خود را مطرح سازید.
امروزه شاهدگسترش فروشگاههای اینترنتی بیش از گذشته هستیم و افراد زیادی به جای حضور در فروشگاهها، سفارشهای خود را به صورت آنلاین در این فروشگاهها، به ثبت میرسانند. اما همانطور که میدانید، تمامی این فروشگاههای آنلاین، فعالیت قانونی نداشته و نمیتوان به آنها اعتماد کرد؛ از طرفی به دلیل نمایش محصولات جذاب و فریبنده، بسیاری از افراد اقدام به خرید از آنها میکنند. در این میان با بروز تخلف از سوی این وبسایتها، بحث شکایت از فروشگاه های اینترنتی قوت میگیرد. اما آیا راه درست شکایت از فروشگاه های اینترنتی را میدانید؟ با ما در ادامه این مطلب همراه شوید تا اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.
مراحل شکایت از فروشگاههای اینترنتی
جالب است بدانید که در ایران قوانین خاصی برای خرید و فروش کالا و خدمات اینترنتی تعریف شدهاست که سرپیچی از آنها تخلف محسوب میشود. با این وجود بسیاری از فروشگاههای اینترنتی برخلاف قوانین فعالیت کرده و متحمل عواقب شکایت از فروشگاههای اینترنتی میشوند.
برای ارائه طرح شکایت خود مراحل زیر را دنبال کنید.
۱. مراجعه به سایت پلیس فتا
شما میتوانید با مراجعه به وبسایت پلیس فتا، شکایت خود را در ارتباط با وب سایت، شبکههای اجتماعی، تخلف در اپلیکیشن و بازی و حتی پست الکترونیکی را مطرح کنید.
بیشتر بخوانید : بررسی مصداقهای مزاحمت و نحوه شکایت از همسایه مزاحم
پس از ورود به سایت باید به قسمت خدمات الکترونیکی وارد شوید
↓
۲. ارائه گزارش تخلف سایت مربوطه
پس از ورود به این پرتابل، در ابتدا میبایست استان مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس نوع وبسایت را تعریف کنید.
در این مرحله استان و نوع سایت را مشخص کنید
↓
با تعریف هریک از این وب سایتها، لیستی از نوع تخلف پیش روی شما گشوده میشود. شما از میان گزینههای هک، تخلف/مصادیق مجرمانه، تخلف در خرید کالا/خدمات، آسیبپذیری و حفره امنیتی یکی را برای رسیدگی به شکایت خود، انتخاب میکنید.
شما میتوانید با توضیحات اضافه، پلیس فتا را در جریان جزئیات تخلفات صورت گرفته قرار دهید. به عنوان مثال شما قصد دارید از فروشگاه یاس که تخلفی در درج محصولات خود انجام داده، شکایت کنید. دراین حالت بعد از انتخاب استان خود و نوع وبسایت، نوع تخلف را برمیگزینید.
درآخر نیز باید آدرس وب سایت را در کادر مربوط درج کنید. در قسمت توضیحات با نوشتن گزارشی مانند “محصول ارسال شده با اطلاعات سایت مطابقت ندارد” میتوانید شکایت خود را به پلیس فتا، ابراز کنید.
این یکی از سادهترین راههای شکایت از فروشگاه های اینترنتی محسوب میشود. البته شما میتوانید با تماس با شماره ۰۲۱۸۱۸۱۸ موضوع را به صورت تلفنی نیز به پلیس فتا گزارش دهید. البته باید این نکته را متذکر شویم که رسیدگی به شکایتهای کتبی، با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.
توجه: شما برای پیگیری تخلفات خود، میبایست در سامانه پلیس فتا ثبتنام کنید. برای ثبتنام نیاز به درج نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه، انتخاب گذرواژه و پست الکترونیکی خود هستید تا پس از ثبت شکایت، بتوانید نتیجه را رصد کنید.
سخن پایانی
در این مطلب آموزش مراحل ارائه طرح شکایت از فروشگاههای اینترنتی آورده شد. اما در نهایت توصیه میکنیم از فروشگاههایی خرید کنید که دارای نماد تجارت الکترونیکی باشند؛ این نماد به فروشگاههایی اعطا میشود که زیرساختهای امنیتی را رعایت کرده و مورد تائید هستند.
گردآوری توسط مجله آرادل
تنظیم و نگارش : مدیر
آیا راه درست شکایت از فروشگاه های اینترنتی را میدانید؟
منبع