
بهترین روش برای شکایت از سایپا این است که به همراه اصل قرارداد و مدارک شناسایی خود به ساختمان وزارت صنعت و معدن بروید و شکایت خود را مطرح کنید.
شرکت خودروسازی سایپا یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان بشمار میآید. سایپا به عنوان دومین قطب تولید خودرو در ایران شناخته میشود. اما اگر در زمان و نحوه تحویل و یا هر مورد دیگری دچار مشکل شویم نحوه شکایت از سایپا چگونه است و چه مرجع و مراحلی دارد؟ با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره شکایت از خودروسازان سایپا و نقاط ضعف و قوت این شرکت بزرگ خودروسازی بخوانید.
نحوه رسیدگی به شکایات علیه خودروسازان
در ادامه، نحوه شکایت از سایپا را از جهات مختلف مورد بررسی قرار میدهیم:
شکایات مستقیم از طریق خود مردم
در صورتی که خود شهروندان به صورت مستقیم و بدون دخالت مراجع نظارتی، قصد شکایت از شرکتهای خودروسازی را داشته باشند، کارشناسی جهت اظهار نظر به مراجعی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت فرستاده میشود و شعبههای مربوطه موظف به رسیدگی به شکایات هستند.
پس از سیر مراحل قانونی شکایات و هنگام مشخص شدن زمان صدور حکم، شرکت موظف است علاوه بر پرداخت جریمه نقدی به خزانه دولت، به همان میزان جریمه در حق شاکی پرونده بپردازد.
شکایات از طریق مراجع نظارتی
هنگامی که مراجع نظارتی، گزارشی در خصوص شکایت مردم علیه خودروسازان تهیه کنند تعزیرات موظفند به این شکایات رسیدگی کنند و در صورت لزوم، شکایت را به مرحله اجرا در بیاورند.
نحوه شکایت از سایپا بابت تأخیر در تحویل خودرو
بهترین روش این است که ابتدا به ساختمان وزارت صنعت و معدن به همراه اصل قرارداد و مدارک شناسایی خود مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کنید. رسیدگی به شکایت ساختمان وزارت صنعت و معدن رایگان است. شکایتی که از طریق وزارت صنعت و معدن انجام میدهید به واحد فروش شرکت خودروسازی ارجاع داده میشود و نتیجه پس از یک ماه کاری از زمان شکوائیه مشخص میگردد. شرکت مورد نظر باید در مورد این شکایت در زمان قانونی تعیین تکلیف کند.
چنانچه از این طریق به نتیجه نرسیدید و اگر باز شرکت مورد نظر به وظایف خود به درستی عمل نکرد در مرحله بعد باید از طریق تعزیرات شکایت کنید، ضمنا شما میتوانید علیه شرکت سایپا «دادخواست الزام به ایفای تعهد مبنی بر تحویل خودرو طبق قرارداد و مطالبه خسارت» در سیستم قضایی مطرح کنید، اما چون این شکایت مالی محسوب میشود، هزینه دادرسی به شما به عنوان خواهان وارد میشود.
شماره تلفن ۱۲۴ ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها است که در کلیه شهرهای کشور آماده دریافت گزارش و شکایات مردمی در خصوص تخلفات اقتصادی میباشد.
نمونه متن شکایتنامه از سایپا
نمونهای از متنهایی که شما را با نوع و نحوه نوشتن شکایتنامه برای شرکت خودروسازی سایپا آشنا میکند، در زیر آورده شده است:
در تاریخ…شهریور ۹۷، مطابق اطلاعیه سایت گروه خودروسازی سایپا، برای خودروی پراید ثبتنام کردم که مشخصا در اطلاعیه آمده بود تحویل خودرو در تاریخ… شهریور ۹۸ خواهد بود. در فیش حواله ثبتنام و پیشپرداخت نیز زمان تحویل خودرو شهریورماه ذکر شده است که مستندات اشاره شده موجود است. پس از گذشت چند ماه و مراجعه به نمایندگی، اعلام کردند که تحویل دعوتنامه هفته آخر شهریورماه و تحویل ماشین ۴۵ روز بعد، یعنی آبان ماه خواهد بود. حال در قرارداد اشاره شده که «ارسال دعوتنامه هفته آخر شهریورماه ۹۸» و نمایندگی مدعی است که ملاک عمل همین عبارت است و تعهدی در قبال تحویل خودرو در شهریور نداده است.از شما رئیس محترم خواهشمندم که با توجه به ادعای بنده نسبت به این پرونده رسیدگی لازم را انجام دهید. سپاسگزارم |
معرفی کانالهای رسیدگی به شکایات علیه شرکت خودروسازی سایپا
طبق فرایندی که گروه کارکنان شرکت خودروسازی سایپا طراحی کردند (پروژه CRM)، هموطنان عزیز میتوانند درخواستها و شکایات خود را از طریق کانالهای ارتباطی با کارکنان در ارتباط بگذارند تا به شکایات و درخواست آنها رسیدگی شود. در صورت عدم رسیدگی، گزارش به کمیته عالی اعضای گروه منتقل میشود و نسبت به موضوع شکایت، تصمیمگیری درست به عمل میآید. همچنین لازم به ذکر است مسئولیت این پروژه مهم را گروه تولیدی سایپا یدک بر عهده گرفته است.
کانالهای اصلی که مشتریان میتوانند از طریق آن با گروه سایپا در ارتباط باشند و شکایات یا درخواستهای خود را مطرح کنند به شرح زیر است:
- شماره تلفن برای مشتریان داخل تهران: ۶۱۶۱۱۸۱۷
- شماره تلفن برای مشتریان خارج از تهران: ۰۹۶۷۷۰
- نمابر: ۶۱۶۱۱۷۴۲
- پیامک: ۱۰۰۰۱۸۱۷
- آدرس ایمیل: customer@saipayadak.org
- صندوق پستی: ۱۴۱۴-۳۷۵۱۵
معرفی شرکت سایپا
شرکت خودروسازی سایپا یک شرکت خودروسازی ایرانی است که در سال ۱۳۴۴ با مشارکت یکی از شرکتهای معروف فرانسه تأسیس شد. سایپا مختصر شده عبارت «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» است. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، یکی از بزرگترین سهامداران این شرکت محسوب میشود که نزدیک به ۳۵ درصد از سهام شرکت سایپا را به خود اختصاص داده است.۵۱ درصد سود سهام شرکت سایپادر بورس اوراق بهادار واگذار شده است. نخستین خودروهای تولیدی شرکت سایپا وانت آکا و سواری ژیان بود. در ابتدای فعالیت این شرکت کار آنها تولید اتومبیلهای سیتروئن و فروش مصنوعات مذکور بوده است اما امروزه هدف و فعالیت این شرکت تولید خودروهای سبک و سنگینی است که نحوه فروششان آسان است.
اسامی برخی از سهامداران شرکت خودروسازی سایپا
- سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران: ۳۵.۷۵ درصد
- گروه صنعتی رنا: ۱۵ درصد
- شرکت ستاره تابان: ۱۰ درصد
- شرکت توسعه سرمایه رادین: ۶.۵۹ درصد
- شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین: ۴.۷ درصد
نقاط قوت و ضعف شرکت خودروسازی سایپا
از مهمترین نقاط قوت این شرکت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- رتبه ممتاز ۳۷۰ این شرکت در بین سایتهای ایرانی
- جذب مهندسان و نیروهای کارکن ایرانی در شرکت
- ارائه خودروهایی به صورت اقساطی در اختیار مشتریان
- انتخاب رنگ به دلخواه مشتریان در بعضی از خودروهای سایپا
- قابلیت زوم کردن نمای داخلی خودروها
- نمایش دادن ۳۶۰ درجه تصاویر خودروها در داخل سایت
از مهمترین نقاط ضعف شرکت سایپا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- همکاری زیاد شرکت با شرکای چینی به جای همکاری با دیگر شرکای خارجی
- طراحی خودروهایی بسیار شبیه به پراید و عرضه این خودروها باقیمت گرانتر
- تولید نکردن ماشینهایی ارزان و مناسب باقدرت خرید مردم
- نداشتن خدمات پس از فروش و نبود قابلیت انتخاب رنگ در بیشتر خودروها
- ناراضی بودن بیشتر سهامداران این شرکت به علت وضعیت فروش و وضعیت مالی
گارانتی شرکت خودروسازی سایپا چگونه است؟
امروزه شرکتهای خودروسازی در حال رقابت با هم هستند و در تلاشاند که کارهایی را برای افزایش جلب مشتری و فروش محصولات خود انجام دهند. از جمله این کارها زدن گارانتی بر روی قطعات خودرو است که از این طریق، مشتری با اطمینان بیشتری آن قطعه را خریداری میکند.
گارانتی: به مجموعه تعهداتی گفته میشود که شرکت سازنده در قبال وقوع هرگونه ایراد ناشی از کیفیت نامطلوب مواد و یا فرآیند نامناسب ساخت محصول خود، تحت شرایط و زمانی خاص، جهت رفع آن چه از طریق تعمیر و چه از طریق تعویض قطعات بر عهده میگیرد. در این حالت هزینههای تحمیل شده بر عهده تولید کننده محصول است.
شرکت سایپا یدک مسئولیت رفع هرگونه ایراد ناشی از کیفیت نامطلوب مواد اولیه شرکت سایپا را طبق شرایط موجود در دستورالعمل خود بر عهده میگیرد. تعهدات گارانتی که شرکت سایپا یدک تقبل میشود شامل:
- هزینه اجرت تعویض یا تعمیر قطعه
- قیمت قطعات تعویضی
- و هزینههای جانبی (کار خارج) است.
این تعهدات شامل مواردی است که شرایط برقراری گارانتی را دارا بوده و مورد تائید کارشناسان شرکت سایپا یدک قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید : دلایل رایج شکایت از همراه اول و ایرانسل و نحوه ی ثبت شکایت از آنها
شرایط ابطال گارانتی خودروسازی سایپا
وجود عوامل زیر سبب باطل شدن گارانتی قطعات شرکت سایپا میشود و این شرکت در صورت وجود عوامل زیر هیچ مسئولیتی در قبال مشتری بر عهده نمیگیرد.
- استفاده از قطعاتی که مورد تائید شرکت نیست
- ایجاد تغییراتی بر روی خودرو بدون موافقت با نظر شرکت
- انجام هر گونه تغییر در سیستم و مدارهای داخلی خودرو
- دخالت و دستکاری در سیستم کیلومتر شمار خودرو
- تصادف شدید که منجر به تعویض اتاق خودرو شود
نکات مهم هنگام تحویل خودروی صفر از شرکت سایپا
از مهمترین این نکات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
به هیچ وجه بعدازظهر خودروی خود را تحویل نگیرید
زمان تحویل خودرو بسیار مهم است؛ زیرا بعدازظهرها خط و خش موجود بر روی ماشین به خوبی قابل دیدن نیست و چشم در غروب از دید کافی برخوردار نمیباشد.
تمامی قسمتهای داخلی و خارجی خودرو را به خوبی بررسی کنید
هنگام تحویل خودرو اگر از تجربه کافی برخوردار نیستید بهتر است فرد متخصصی را همراه خود ببرید تا تمامی اجزای داخلی و خارجی خودرو را به خوبی بررسی کند؛ زیرا در صورت بیرون آمدن خودرو از نمایندگی، تمامی مسئولیت خودرو اعم از خرابی آن یا مشکلات دیگر بر عهده مشتری است و نمایندگی هیچ تعهدی در قبال خرابی خودرو بر عهده نمیگیرد.
بررسی وجود برخی از وسایل اصلی همراه با خودرو
دقت شود هر خودرویی که از نمایندگی تحویل میگیرید بایستی برخی از وسایل را همراه خود داشته باشد مانند جک، زاپاس، کلید زاپاس، جعبههای ابزار، مثلث خطر و آچار چرخ. این وسایل از جمله وسایلی هستند که باید هنگام تحویل یک خودروی صفر دریافت شوند.
بررسی سیستم روشنایی خودرو
سعی شود تمامی چراغهای جلو، عقب و چراغهای راهنما به دقت بررسی شود و دقت شود چراغها از نور کافی برخوردار باشند.
رانندگی در محوطه شرکت قبل از تحویل خودرو
قبل از تحویل خودرو حتما کمی پشت خودروی خود بنشینید و تمامی مواردی که فک میکنید مشکل دارند را به نمایندگی اطلاع دهید.
نتیجهگیری
شرکت خودروسازی سایپا از جمله یکی از معتبرترین شرکتهای خودروسازی در ایران است. این شرکت نسبت به انجام تعهدات خود در قبال مردم در رابطه با تحویل به موقع خودرو در زمان تعیین شده مسئولیت مهمی را بر عهده دارد. تحویل به موقع این خودروها به دست مشتری و همچنین انجام کارهای شرکت به طور دقیق و درست، سبب افزایش جلب مشتری و افزایش رضایت و اعتبار بین مشتریها میشود و رونق تولید و افزایش کسبوکار را برای شرکت به دنبال خواهد داشت.
گردآوری توسط مجله آرادل
تنظیم و نگارش : مدیر
چگونه پرینتر را به کامپیوتر و لپ تاپ متصل و راه اندازی کنیم؟!
منبع