
چگونه میتوانیم از پلتفرم تبلیغاتی تلگرام استفاده کنیم؟
میتوان گفت که تلگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در دنیاست که توانسته نهتنها نظر کاربران عادی، بلکه کسبوکارهای بزرگ و کوچک را به خود جلب کند و تبدیل به پلتفرمی شود که کسبوکارها برای تبلیغ محصولاتشان، انتشار اخبار جدید، ارائهی راهنمایی پیش از خرید و خدمات پس از فروش از تلگرام استفاده کنند. اخیرا به شبکهی اجتماعی محبوب ویژگی اضافه شده تا کاربران بتوانند از امکان تبلیغ در تلگرام برخوردار شوند. پس اگر به دنبال این هستید که چگونه در تلگرام تبلیغ کنیم ؟ با ما همراه باشید.
البته تا پیش از این امکان تبلیغ در تلگرام وجود داشت، اما به صورت رسمی نبود و صاحبان کانالهای پربازدید، تبلیغات را بهصورت یک پست منتشر میکردند. در ادامه میخواهیم توضیحاتی را در مورد امکان تبلیغ در تلگرام و نحوهی انجام آن، توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم. با مجله آرادل همراه شوید.
چگونه در تلگرام تبلیغ کنیم ؟ راهنمای جامع تبلیغ در تلگرام
تلگرام برای امکان تبلیغ در کانالهای پربازدید، ابزاری را در اختیار کسبوکارها قرار داده است تا بتوان پیامهای اسپانسر شده یا تبلیغاتی در کانالها ارسال کرد. البته تنها کانالهایی قادر به نمایش چنین تبلیغاتی هستند که تعداد اعضای آنها از ۱۰۰۰ کاربر بیشتر باشد.
ابزار مدنظر به شما اجازه خواهد داد تا بتوانید تبلیغات و بودجه خود را مدیریت کرده و روی عملکرد تبلیغات، نظارت داشته باشید. مقالهی مدنظر به صورتی به نگارش درآمده که راهنمای قدم به قدم برای کسبوکارها باشد و بتوانند با استفاده از مقالهی مدنظر تبلیغاتشان را ساخته و در کانالهای پربازدید به نمایش درآورند.
نحوهی دسترسی به ابزار تبلیغات(پلتفرم تبلیغاتی تلگرام)
برای اینکه بتوانید به ابزار تبلیغات در تلگرام دسترسی داشته باشید، مراحل زیر را با دقت خوانده و انجام دهید.
بیشتر بخوانید : قدم به قدم ساخت اکانت تلگرام با شماره مجازی
به تلگرام وارد شوید
برای شروع و دسترسی به پلتفرم تبلیغاتی ابتدا باید به حساب کاربری خود در تلگرام وارد شده یا اگر حساب تلگرام ندارید، آن را بسازید. فرض ما بر این است که شما تاکنون حساب تلگرام نداشتهاید.
با این حساب، اپلیکیشن تلگرام را در یکی از پلتفرمهای اندروید یا iOS دانلود و نصب کنید. پس از اینکه اپلیکیشن نصب شد، آن را اجرا کنید. حال برای خود حساب کاربری در تلگرام ساخته و پس از اتمام مراحل، وارد آن شوید.
حال از طریق این لینک به بخش تبلیغات تلگرام وارد شوید. شما باید اطلاعات خود را در بخش تبلیغات وارد کنید. برای انجام این کار گزینهی Log in را انتخاب کنید. پیامی برای احراز هویت در اپلیکیشن تلگرام برایتان ارسال خواهد شد که باید آن را تایید کنید تا امکان ورود به بخش تبلیغات را داشته باشید.
انتخاب حساب کاربری
پس از اینکه وارد بخش تبلیغات شدید به شما اجازه داده میشود که برای تبلیغات از حساب شخصی خود استفاده کنید یا حسابی را برای کسبوکار یا سازمانتان بسازید.
باید در نظر داشته باشید که حساب سازمانی مبتنی بر کانال یا گروههای تلگرامی ساخته میشود و با لینک کردن آن گروه یا کانال به حساب سازمانی، تمامی افرادی که دسترسی ادمین داشته باشند امکان مدیریت تبلیغات را خواهند داشت. البته تنها مدیر اصلی آن گروه یا کانال حق ساختن حساب سازمانی را در اختیار دارد.
پس از اینکه حساب مدنظرتان را ساختید، میتوانید پیام تبلیغاتی را طراحی کرده یا بودجه مدنظرتان برای تبلیغات را به حسابتان اضافه کنید.
پلتفرم تبلیغاتی تلگرام
نحوهی ساخت پیام تبلیغاتی
روی گزینهی ساختن تبلیغات جدید یا Create a new ad کلیک کنید. در برابرتان تمپلیتی با جاهای خالی قرار دارد که باید آن را پر کنید. جاهای خالی شامل نام تبلیغات، متن و آدرس URL میشوند.
تمامی لینکهای موجود در متن یا URL باید به کانالها یا باتهای تلگرام ختم شوند و شما نمیتوانید لینکی به سایتی خارج از محدودهی تلگرام بدهید. درواقع تمامی فرمتها باید بهصورت t.me/link یا @link باشند.
در نظر داشته باشید آدرس لینکی که در پیام تبلغاتی وارد کردهاید در انتهای پیام به نمایش درخواهد آمد.
CPM و بودجه تبلیغاتی
زمانی که نوشتن متن و افزودن لینک تمام شد، باید CPM را مشخص کنید. CPM اختصار عبارت Cost Per Mile یا پرداخت در ازای هر هزار بازدید است و درواقع مبلغی است که بابت هر هزار بار دیده شدن تبلیغات به صاحب یا صاحبان کانال تلگرامی پرداخت خواهید کرد. باید در نظر داشته باشید که حداقل CPM برای پیامهای اسپانسر شده در تلگرام از ۲ یورو شروع میشود.
بودجه تبلیغاتی درواقع مبلغی است که برای تبلیغات در نظر گرفتهاید و در نظر دارید پیامتان با توجه به مبلغ پرداختی، مشاهده شود. درواقع اگر ۲۰ یورو بودجه در نظر بگیرید و CPM را روی ۲ یورو تنظیم کنید با نمایش ۱۰ هزار بار پیام تبلیغیتان، بودجهی که دارید به پایان خواهد رسید.
- البته میتوانید بودجه را افزایش دهید. برای این کار کافی است که از صفحهی خانه روی گزینهی بودجه کلیک کرده و مبلغ جدید را وارد کنید.
- شما امکان کاهش بودجه تبلیغاتی را نیز خواهید داشت و میتوانید آن را متوقف یا حذف کنید. در صورتی که مبلغی را کاهش دهید، آن مبلغ به کیف پولتان در تلگرام ارسال خواهد شد.
زبان، تاپیک و هدفگذاری کانالها
پیامهای اسپانسر شده یا تبلیغاتی در کانالهای پابلیک به نمایش گذاشته خواهند شد که بیش از هزار عضو داشته باشد. برای اینکه پیامهای تبلیغاتیتان نتایج بهتری کسب کنند به شما اجازه داده میشود پیامها را در کانالی به نمایش بگذارید که زبان و موضوع گروه را از پیش مشخص کرده باشید.
برای مثال در زمینهی ایرانگردی فعالیت میکنید و تجارتتان بر پایهی ارائهی تور مسافرتی به انگلیسی زبانان است. در چنین حالتی میتوانید زبان گروهها را انگلیسی انتخاب کرده و همچنین کانالها یا گروههایی را مدنظر قرار دهید که بر پایهی گردشگری و مسافرت باشند.
البته حق انتخاب گستردهای خواهید داشت و میتوانید چندین زبان یا تاپیک را انتخاب کنید تا سریعتر به اهدافتان از تبلیغات برسید.
شما حتی میتوانید کانالهای مدنظرتان برای نمایش پیامهای تبلیغاتی را انتخاب کنید. در چنین حالتی لینک کانال مدنظر را در بخش مخصوص قرار میدهید تا پیامهای تبلیغاتیتان در کانال مدنظر به نمایش گذاشته شود. علاوه بر آن میتوانید مشخص کنید که تبلیغاتتان در چه کانالهایی به نمایش درنیاید. زمانی که تنظیمات مدنظرتان را اعمال کردید، پیام تبلیغاتی را با انتخاب گزینهی Create Ad بسازید.
باید در نظر داشته باشید که پس از ساخته شدن پیام تبلیغاتی امکان ویرایش آن وجود ندارد. با این حال میتوانید با انتخاب گزینهی Create a similar ad تبلیغات جدیدی را به همراه برخورداری از مولفههای تبلیغات قبلی بسازید و پیش از تایید نهایی آن، تغییرات مدنظر را اعمال کنید.
ساخت تبلیغات مشابه
برای ساخت تبلیغات مشابه روی تبلیغات فعلی خود کلیک کرده و سپس گزینهی Create a similar ad را انتخاب کنید. در برابرتان صفحهای قرار میگیرد که مولفههای آن از پیش کامل شده و درواقع همان مولفههایی را دارد که برای تبلیغ پیشینتان انتخاب کرده بودید. حال میتوانید مولفههای مدنظرتان را تغییر دهید که شامل تمامی موارد ازجمله متن، لینک تا بودجه میشود.
شارژ کیف پول
در صورتی که برای اولین بار است که تبلیغات میسازید، ابتدا باید کیف پولتان در تلگرام را شارژ کنید. البته اگر تبلیغاتی بخواهید بسازید که بودجهی آن بیشتر از مبلغ موجود در کیف پولتان باشد، باید به سراغ شارژ کیف پول بروید. در چنین حالتی پیامی برایتان نمایش داده میشود مبنی بر اینکه Your balance is too low یا موجودی کیف پولتان کم است.
پلتفرم تبلیغاتی تلگرام
برای افزایش موجودی کیف پولتان در تلگرام روی گزینهی Add Funds کلیک کنید. پس از انجام مراحل واریز پول، مبلغ مدنظر به حسابتان افزوده خواهد شد تا برای تبلیغات بتوانید از آن استفاده کنید.
باید در نظر داشته باشید که امکان ساخت تبلیغ بدون انتشار آن وجود دارد. درواقع میتوانید پیش از انتشار تبلیغ، ساخت آن را تکمیل کرده و پیشنمایشی نیز از آن داشته باشید.
پس از اینکه جزئیات کامل مرتبط با شرکت یا کسب و کارتان را وارد کردید، صفحهای برایتان باز خواهد شد تا مراحل احراز هویت توسط تلگرام صورت گیرد. درواقع حساب کاربری تایید شده از سوی تلگرام با شما ارتباط برقرار خواهد کرد تا نتایج بررسی اطلاعاتتان را ارائه دهد و همچنین شرایط تبلیغات و تراکنش مالی در تلگرام را توضیح دهد.
باید در نظر داشته باشید که پس از انجام هر تراکنش مالی، پیامی در مورد تایید انجام آن برایتان ارسال خواهد شد.
بیشتر بخوانید : بوست تلگرام : آشنایی با انواع روش ها و ویژگی های آن
مدیریت پیامهای اسپانسر شده یا تبلیغاتی
پس از انتشار پیامهای تبلیغاتی، امکاناتی نیز در اختیارتان قرار میگیرد تا میزان بازخوردها را بررسی کنید. گزینههای مدنظر شامل وضعیت تبلیغات، اطلاعات تبلیغات، بودجه تبلیغات و آمار و ارقام میشود.
وضعیت تبلیغات
پس از اینکه تبلیغاتی را ساختید در صفحهی خانهی حساب کاربریتان به نمایش گذاشته خواهد شد. شما میتوانید وضعیت پیام تبلیغاتی را در یکی از شرایط زیر قرار دهید:
- متوقف شده: وضعیت مدنظر بهصورت پیشفرض برای تمامی تبلیغات جدید که بودجه ندارند به نمایش داده خواهد شد. همچنین تبلیغاتی که بودجهی آنها به اتمام رسیده باشد نیز در وضعیت متوقف شده قرار خواهند گرفت.
- در حالت بررسی: چنین وضعیتی به این معنا است که تبلیغات مدنظر توسط تیم تلگرام در حال بررسی است و پس از اینکه محتوای موجود در تبلیغات توسط کارشناسان تلگرام تایید شد، پیام اسپانسر شده یا تبلیغاتی مدنظر در گروهها و کانالهای تلگرامی به نمایش درخواهد آمد.
- رد شده: پست تبلیغاتی مدنظر توسط کارشناسان تلگرام رد شده است. شما باید وارد پست مدنظر شده و پس از اعمال تغییرات مدنظر کارشناسان تلگرام نسبت به ارسال مجدد آن برای کسب تایید نهایی اقدام کنید.
- فعال: چنین وضعیتی نشان میدهد که پست تبلیغاتیتان در حال نمایش است و تمامی مولفههای آن به تایید کارشناسان تلگرام رسیده و مشکلی از نظر نمایش ندارد.
- توقف لحظهای: در صورتی که کاربر پستهای تبلیغاتی فعال را غیرفعال کند به وضعیت توقف لحظهای خواهند رفت.
اطلاعات تبلیغات
با انتخاب هر یک از پستهای تبلیغاتی میتوانید دسترسی به اطلاعات آن داشته باشید و حتی برخی از مولفههای مدنظر را تغییر دهید. این مولفهها شامل محتوای پست، CPM، افزایش بودجه و مشاهدهی آمار و ارقام آن میشوند. شما میتوانید متن، تیتر و آدرس URL پستتان را هر لحظهای که خواستید تغییر دهید، اما مولفههای هدفگذاری آن پس از ساخت پست تبلیغاتی، قابل تغییر نخواهند بود. برای اینکه متوجه شوید پیام تبلیغاتی مدنظرتان به چه صورت در کانالها به نمایش درخواهد آمد، گزینهی Preview Ad را میتوانید انتخاب کنید.
بودجه تبلیغات
برای تغییر بودجهی تبلیغاتتان میتوانید روی گزینهی Current Budget کلیک کنید. شما میتوانید CPM را کاهش یا افزایش دهید. البته همانطور که گفته شد حداقل CPM که برای پیام تبلیغاتی میتوانید در نظر بگیرید، ۲ یورو است. برای حذف تبلیغات نیز میتوانید گزینهی Delete Ad را انتخاب کنید.
آمار و ارقام
بخش آمار و ارقام یا Statistics میتواند اطلاعات کاملی از تبلیغاتتان را در اختیارتان قرار دهد که شامل زمان ساخت، CPM، بودجه، تعداد دفعات بازدید و موارد دیگر میشوند. در این بخش میتوانید به نموداری دسترسی داشته باشید که آمار دقیقی از نتایج به دست آمده از نمایش تبلیغات را به شما نشان میدهد که شامل تعداد دفعات کلیک روی لینکهای موجود در پست نیز میشود.
حساب کاربری یا سازمانی
با انتخاب نام حساب کاربریتان منویی باز خواهد شد که امکان ویرایش مشخصات حساب کاربریتان وجود دارد. همچنین امکان ساخت سازمان جدید وجود دارد یا میتوانید به حساب دیگری سوییچ کرده و حتی از حساب کاربریتان خارج شوید.
پلتفرم تبلیغاتی تلگرام
در بخش ویرایش مشخصات حساب کاربری میتوانید اطلاعات شخصیتان ازجمله ایمیل را ویرایش کنید. علاوه بر موارد فوق از بخش بودجه میتوانید نگاهی به تاریخچهی تراکنشهای مالی داشته باشید.
پلتفرم تبلیغاتی تلگرام
محدودیتی از نظر مدیریت حسابهای کاربری مختلف نخواهید داشت. درواقع بخش تبلیغات به شما اجازه میدهد علاوه بر حسابر کاربریتان، حسابهای متعلق به کسبوکارهای مختلف را مدیریت کنید. برای دسترسی به حساب سازمانی یا حساب کاربری میتوانید روی آیکون پروفایلتان رفته و گزینهی Switch to را انتخاب کنید.
بیشتر بخوانید : ساخت استیکر تلگرام در آیفون و اندروید به کمک ویرایشگر مخصوص
پرسشهای متداول
حداقل هزینه برای تبلیغ در پلتفرم تلگرام چقدر است؟ تلگرام توضیح داده که تبلیغات بر اساس CPM صورت میگیرد و حداقل پرداختی به ازای هر ۱۰۰۰ بار مشاهدهی پست، ۲ یورو خواهد بود.
آیا میتوانم مشخص کنم که در کدام کانال یا گروه، تبلیغات نمایش داده شوند؟ بله. یکی از مولفههایی که در اختیارتان قرار خواهد گرفت، امکان مشخص ساختن کانالهایی است که میخواهید پستهای تبلیغاتیتان در آن کانالها به نمایش گذاشته شود.
آیا میتوانم چند حساب سازمانی را همزمان مدیریت کنم؟ بله. شما میتوانید علاوه بر حساب کاربری شخصی، چندین حساب سازمانی متعلق به شرکت یا کسبوکارهای مختلف را مدیریت کنید.
گردآوری توسط مجله آرادل
تنظیم و نگارش : مدیر
آموزش نحوه استفاده از پلتفرم تبلیغاتی تلگرام
منبع