فناوریکسب و کار

شاخص ترین ویژگی های تجارت الکترونیک

در این مقاله از مجله آرادل به بررسی تاریخچه ای از تجارت الکترونیک و اینترنت می پردازیم سپس به بررسی ویژگی های تجارت الکترونیک که شاخص ترین آنها انتخاب شده است می پردازیم.

تجارت الکترونیک و اینترنت و ویژگی های آن

تصویر از تجارت الکترونیک

استفاده از اینترنت و وب برای انجام معاملات تجاری و تراکنش های دیجیتالی؛ در سال ۱۹۹۵ شروع شد و به طور تصاعدی رشد کرد، حتی در شرایط رکود اقتصادی همچنان در حال رشد بود.

شرکت هایی که از حباب دات کام جان سالم به در بردند، شکوفا گشته و اکنون نیز رشد می کنند.

می توان گفت انقلاب تجارت الکترونیک هنوز در مراحل اولیه خود است.

تاریخچه تجارت الکترونیک منعکس کننده سایر نوآوری های فناوری است. تجارت الکترونیک شبیه چه نوآوری های دیگری است؟ روندهای فعلی بسیاری در تجارت الکترونیک وجود دارد، از خرید تحقیق و کتاب های الکترونیکی گرفته تا خرید املاک و موبایل.

تصویر یک میز کار در تجارت الکترونیک

رشد تجارت الکترونیک

Ecommerce تا زمان رکود ۲۰۰۸-۲۰۰۹ با نرخ دو رقمی رشد کرد، زمانی که رشد تا حد خزیدن، کند شد. در سال ۲۰۰۹، درآمدهای تجارت الکترونیک ثابت بود، اما با توجه به اینکه خرده فروشی سنتی سالانه ۵ درصد کاهش می یافت، این کندی، آنقدر هم بد نیست.

در واقع، تجارت الکترونیک در دوران رکود تنها بخش باثبات در خرده فروشی بود. با وجود رکود اقتصادی، در سال ۲۰۱۰، تعداد خریداران آنلاین با ۶ درصد افزایش به ۱۳۳ میلیون نفر رسید و میانگین خرید سالانه با افزایش ۵ درصدی به ۱۱۳۹ دلار رسید. چنانچه فروش آمازون در سال ۲۸ درصد رشد داشته است.

درآمدهای خرده فروشی Ecommerce تا رکود اقتصادی ۲۰۰۸-۲۰۰۹، ۱۵ تا ۲۵ درصد در سال رشد کرد، زمانی که به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در سال ۲۰۱۰، درآمدهای تجارت الکترونیکی سالانه ۱۲ درصد تخمین زده شده است.

بیشتر بخوانید : تبلیغات یا سئو؟! : کدام ابزار برای موفقیت در تجارت الکترونیک مناسب‌تر است؟

ویژگی های تجارت الکترونیک

میز کار کنایه از تجارت الکترونیک

اکنون پس از نگاهی گذرا به تاریخچه تجارت الکترونیک، بیایید به ویژگی های آن نیز نگاهی بیندازیم. در اینجا ۸ ویژگی منحصر به فرد Ecommerce را که آن را متفاوت کرده است بررسی می کنیم.

۱. فراگیری

فناوری اینترنت/وب در هر مکان: محل کار، خانه و غیره، و در هر زمان در دسترس است.

تاثیرات:

بازار از مکان های متاثر از زمان و جغرافیا فارغ شده و تبدیل به بازاری مجازی می شود.

افزایش راحتی مشتری و کاهش هزینه های خرید.

بیشتر بخوانید : بررسی تجارت سریع (Q-Commerce) و مزایا و معایب آن

۲. گستره جهانی

این فناوری در فراسوی مرزهای ملی، در سراسر کره زمین در دسترس است.

تاثیرات:

تجارت در سراسر مرزهای فرهنگی و ملی به طور یکپارچه و بدون تغییر امکان پذیر شد.

بازار مجازی به طور بالقوه شامل میلیاردها مصرف کننده و میلیون ها کسب و کار در سراسر جهان است.

۳. استانداردهای جهانی

تصویر لوگوهای سازمان های استاتدارد جهانی

مجموعه ای از استانداردهای فناوری: استانداردهای اینترنت

تاثیرات:

سیستم های کامپیوتری متفاوت، به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

هزینه های کمتر ورود به بازار – هزینه هایی که تجار باید برای آوردن کالا به بازار بپردازند.

کاهش هزینه های جستجوی مصرف کنندگان – تلاش برای یافتن محصولات مناسب.

۴. غنای محتوا

از پیام های ویدیویی، صوتی و متنی پشتیبانی می کند.

تاثیرات:

امکان ارائه پیام های غنی با متن، صوت و ویدیو به صورت همزمان به تعداد زیادی از افراد فراهم می شود.

پیام های بازاریابی ویدیویی، صوتی و متنی می توانند در یک پیام بازاریابی به مصرف کننده منتقل شوند.

۵. تعامل پذیری

تصویر از شخصی سازی در تجارت الکترونیک

این فناوری از طریق تعامل با کاربر عمل می کند.

تاثیرات:

مصرف کنندگان می توانند در گفتگوها شرکت می کنند و از تجربیات سایر خریداران مطلع شوند. یا از طریق تعامل با فروشنده راهنمای خرید بگیرند.

مصرف کننده به یک همکار در فرآیند ارائه کالا به بازار تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید : تفاوت امضا الکترونیکی و امضا دیجیتال چیست ؟

۶. شخصی سازی/سفارشی سازی

این فناوری امکان تهیه انو۲اع پیام ها و کالاها را فراهم می کند.

تاثیرات:

پیام های شخصی سازی شده می توانند به طور اختصاصی برای افراد یا گروه ها ارسال شوند.

محصولات و خدمات می توانند بر اساس ترجیحات و نیازهای شخصی هر فرد تنظیم و تغییر یابند.

۷. اطلاعات کامل

تعامل در تجارت الکترونیک

فناوری اینترنت و وب امکان دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات را فراهم می کند.

تاثیرات:

مصرف کنندگان و کسب و کارها می توانند تصمیمات خرید بهتری بگیرند.

قیمت ها، هزینه ها و مشخصات محصولات به راحتی قابل دسترسی و مقایسه هستند.

بیشتر بخوانید : آیا راه درست شکایت از فروشگاه‌ های اینترنتی را می‌دانید؟

۸. تراکنش های الکترونیکی

این فناوری امکان انجام تراکنش ها به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور فیزیکی را فراهم می کند.

تاثیرات:

سرعت و دقت در انجام تراکنش ها افزایش می یابد.

هزینه های مرتبط با پردازش تراکنش ها کاهش می یابد و کارایی افزایش می یابد.

جمع بندی تجارت الکترونیک

Ecommerce که از سال ۱۹۹۵ آغاز شده، به طور تصاعدی رشد کرده و حتی در دوران رکود اقتصادی نیز رونق خود را حفظ کرده است. این پدیده نوظهور که به عنوان “انقلاب تجارت الکترونیک” شناخته می شود، شباهت هایی به سایر نوآوری های فناورانه دارد و روندهای مختلفی را از جمله خرید آنلاین کتاب و املاک تا خرید با موبایل را شامل می شود.

 

گردآوری توسط مجله آرادل
تنظیم و نگارش : مدیر
شاخص ترین ویژگی های تجارت الکترونیک
منبع

شاید بپسندید

دکمه بازگشت به بالا