کسب و کار

آشنایی با آگهی آنلاین و مزایای آن نسبت به آگهی سنتی

دیجیتال مارکتینگ جزئی از دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌­آمد که از طریق اینترنت انجام می­‌گیرد. اما پاسخ به این سوال که آگهی آنلاین چیست و این سوال که تفاوت آگهی آنلاین با بازاریابی آنلاین چگونه است، در پاسخ به این سوال است که تفاوت بازاریابی و آگهی آنلاین در چیست؟ همان تفاوت در بازاریابی آنلاین و آگهی آنلاین نیز وجود دارد.

آگهی آنلاین چیست؟

طبق یکی از تعاریف که توسط دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شده است، آگهی اینترنتی عبارت است از:

«هر فعالیتی که از اینترنت (و ممکن است همراه با کانال‌­های دیگر) برای ایجاد آگاهی، علاقه یا انجام فعالیتی درباره محصولات و خدمات مشخصی استفاده می‌­کند.»

طبق این تعریف در آگهی آنلاین سعی می‌­کنیم پیامی را به مخاطب مورد نظر برسانیم تا درباره محصول یا خدمت ما آگاه شود یا فعالیتی را انجام دهد که این ارسال پیام یا از طریق اینترنت است یا اینترنت به همراه کانال‌­های دیگری مثل تلویزیون و …

خوبی های آگهی آنلاین چیست

خوبی های آگهی آنلاین به طور کلی در ۳ دسته خلاصه می‌­شود. این خوبی ها نسبت به آگهی از نوع سنتی است:

کم قیمت‌­تر و پر مخاطب‌­تر است

برای آگهی آنلاین نسبت به روش­‌های آگهی سنتی نرخ کمتری پرداخت خواهید کرد. به عنوان مثال شما برای بیلبورد گرفتن در بزرگراه‌­های شهر تهران ممکن است تا ۵ میلیون تومان ماهیانه برای هر مترمربع بپردازید.

قیمت‌­های هر دقیقه آگهی در صدا و سیما نیز اعدادی بسیار بزرگ است اما در آگهی آنلاین محدوده قیمت‌­ها خیلی خیلی متفاوت است. اجازه دهید با هم یک مثال مقایسه‌­ای داشته باشیم.

در پلتفرم گاریچه یک کمپین آگهی کلیکی همسان توسط یک سایت در حوزه گردشگری ایجاد شد که توانست ماهیانه بیش از ۴۰ میلیون بار دیده شود در حالی که تنها ماهیانه ۱۰ میلیون تومان نرخ برای آن شرکت ایجاد کرده است.

این اعداد را مقایسه کنید با یکی از بیلبوردهای معمول با قیمت ماهانه ۱۰۰ میلیون تومانی در یکی از بزرگرا­های تهران که نهایتاً اگر خیلی دست بالا گرفته شود ممکن است ماهیانه ۵ میلیون بار دیده شود.

قابل اندازه­‌گیری است

مزیت خیلی مهم آگهی آنلاین نسبت به آگهی سنتی در قابلیت اندازه‌­گیری معیارهایی است که شاخص پیروزیت یا شکست نسبی یک کمپین آگهیی هستند. به عنوان مثال هنگامی که شما نیت دارید در تلویزیون یک آگهی آگهیی نمایش دهید چگونه می‌­خواهید بدانید که آگهی شما موثر بوده است یا خیر.

نهایتاً تخمین‌­هایی از این دست خواهید داشت که چند نفر ممکن است شبکه تلویزیون مورد نظر شما را در هنگام پخش آگهی ببینند. این موضوع را مقایسه کنید با یک کمپین آگهی آنلاینی که آگهی‌دهنده می‌­تواند به طور دقیق بداند که چند نفر آگهی­ را دیده­‌اند، چند نفر روی آن کلیک کرده‌­اند و به سایت مورد نظر ما رفته‌­اند،

چند نفر فعالیت مورد نظر ما مثل خرید را کامل انجام داده‌­اند، چند نفر در میانه راه پشیمان شده‌­اند و حتی می­‌توان آن‌­هایی را که در هر یک از این دسته‌­ها قرار گرفته‌­اند شناسایی کرد و آگهی مجزایی برای همان دسته نشان داد.

حال شما با دانستن چنین اعداد و ارقامی به خوبی می­‌توانید بدانید که آگهی شما چقدر پیروزیت‌­آمیز بوده است.

قابل شخصی‌­سازی کردن است

مثال مقایسه‌­ای دیگری می­‌زنیم از یک آگهی سنتی مثلاً پخش تراکت با آگهی آنلاین. پس از اجرای کمپین آگهی تراکتی ممکن است عده­‌ای به آگهی شما علاقه‌­مند شده و مشتری شما بشوند،

عده‌­ای هم بی‌­تفاوت باشند و عده­‌ای هم اصلاً از آن رضایت نداشته باشند. حال شما نیت دارید تا بدانید چه کسانی مشتری شما شده‌­اند

تا به آن‌­ها خدمات بیشتری بدهید که به یک مشتری وفادار تبدیل شوند و بدانید چه کسانی بی‌­تفاوت بودند تا بخواهید تخفیفاتی قائل شوید که اولین خرید خود را انجام دهند.

در هر صورت شما قابلیت انجام این کارها را ندارید چرا که شما نهایتاً دو سبک تراکت چاپ خواهید کرد و نمی‌­دانید که مشتریان از غیرمشتریان چگونه جداسازی شوند.

اما در آگهی آنلاین خیلی ساده می‌­توانید انواع مشتریان خود را بخش‌­بندی (Segmentation) کنید و برای هرکدام آگهی منحصر به فرد خود را ارسال کنید. حتی این دسته­‌بندی می­‌تواند جزئی باشد مثل این دسته کاربر:

کاربری که از کمپین X به سایت ما آمده و Y ثانیه در صفحه فرود ما بوده است، به صفحه پرداخت هم رسیده اما پرداخت خود را تکمیل نکرده است.حال شما دقیق این کاربر را می‌­شناسید و منحصر به فرد خودش برایش پیامی ارسال می‌­کنید.

انواع آگهی آنلاین چیست

آگهی نمایشی (Display Ads)

با سابقه‌­ترین نوع آگهی آنلاین، آگهی نمایشی است. مصداق این نوع از آگهی را معمولاً در بنرهایی دیده‌­اید که اطراف سایت‌­ها در صفحات اصلی یا داخلی یک سایت­، در سایدبار یا میان یک مطلب می­‌بینید.

یا همچنین در برخی اپلیکیشن­‌ها و گیم‌­های گوشی می‌­بینید که بنرهایی آگهیی وجود دارند. این بنرها بسته به جایگاهی که در سایت‌­ها و اپ‌های پربازدید ایران ممکن است قرار بگیرند اندازه‌­های گوناگونی خواهد داشت. همچنین حالت‌­های طراحی متفاوتی نیز می‌­توانند به خود بگیرند.

بنرهای ثابت یا بنرهای متحرک (GIF) و یا بنرهای انیمیشن (HTML5) سه دسته اصلی این نوع بنرها هستند. در بنرهای ثابت تنها یک تصویر می‌­بینید،

در بنرهای متحرک می‌­توانید چندین تصویر و یا نوشته به فرمت GIF نمایش دهید، در HTML5 نیز ظاهر طراحی شبیه GIF است با این تفاوت که هر تصویر یا فریم از بنر می‌­تواند به لینکی جداگانه متصل باشد.

تصاویر برخی از بنرهایی که توسط آگهی‌کنندگان پلتفرم گاریچه یعنی نماوا، بیمیتو و شیپور منتشر شده است. مطلب طراحی بنر آگهیی و نیز مطلب شروع آگهی کلیکی بنری را می‌توانید بسیار به شما کمک کند

بنر به صورت ثابت

در این نوع از آگهی نمایشی، آگهی­‌دهنده می‌­تواند در ازای تعداد نمایشی که توسط کاربران انجام شده پول آن را پرداخت کند.

آگهی کلیکی ( C ost P er C lick)

در این نوع از آگهی آنلاین شما به ازای تعداد کلیکی که در آگهی خود دریافت کرده‌­اید پول آگهی خود را پرداخت خواهید کرد. بسیاری از کمپین‌­هایی که به صورت پرداخت در ازای نمایش هستند می­‌توانند کلیکی نیز باشند.

بسیاری از انواع آگهی آنلاین که در ادامه توضیح داده خواهد شد به نوعی آگهی کلیکی هستند. در مطلب آگهی کلیکی چیست می‌­توانید در این باره بیشتر بخوانید.

آگهی همسان (Native Ads)

به مرور به دلیل زیاد شدن آگهی نمایشی در بسیاری از سایت‌­ها و ایجاد مزاحمت نسبی برای خواننده مطالب سایت ناشر، سبک جدیدی از آگهی اینترنتی ارائه شد که در آن آگهی‌­ها به صورت همسان و هم­شکل با قالب صفحه سایت درآمد تا مخاطبان بتوانند بهتر مطالب خود را مطالعه کنند و بعد روی آگهی جذاب از نظر خودشان کلیک کنند.

در این نوع از آگهی نیز، آگهی‌دهنده می‌­تواند در ازای هر کلیک پرداخت انجام دهد. شما هم اکنون می‌­توانید در پلتفرم آگهی همسان گاریچه در معتبرترین سایت‌­ها و خبرگزاری‌­های ایران حضور داشته باشید.

هدف­‌گیری مجدد (ریتارگتینگ، Retargeting)

در این نوع از آگهی آنلاین شما می‌­توانید هر کاربری که مثلاً از طریق آگهی همسان به سایت شما آمده‌­اند را هدف‌­گیری کنید که در هر سایت پربازدید دیگری که می‌­روند باز آگهیی از شما ببینند

تا اعتبار شما در چشم آنان بیشتر شده یا احتمال خریدشان مضاعف شود. گاریچه می‌­تواند بهترین نتیجه را در ریتارگتینگ برای شما ایجاد کند. همچنین در مطلب ریتارگتینگ چیست می‌توانید در این باره بیشتر بخوانید.

گوگل ادز (Google Ads)

همان­‌طور که می‌­دانید شما می­‌توانید با گوگل ادز (ادوردز) در کلیدواژه‌­های مورد نظرتان در صدر نتایج گوگل ظاهر شوید. گوگل از شما در ازای این نیز به ازای هر کلیک به ارز بین‌­ا­لمللی دریافت وجه خواهد داشت.

این نوع از آگهی آنلاین در کنار بهینه‌­ سازی سایت می­‌تواند شما را در جست‌وجوی مشتریان بالقوه خودتان بهتر و معتبرتر نشان دهد. کلید­واژه‌ه­ایی که به دنبال جذب جست‌وجوکنندگان آن هستید

اگر کلید واژه‌ه­ای پر رقابت باشد نرخ‌­های بیشتری به ازای هر کلیک باید در نظر بگیرید تا بتوانید آگهی خود را در صفحه اول گوگل نمایش دهید.برای آشنایی بیشتر با این حوزه به مطلب آموزشی گوگل ادز یا آگهی در گوگل مراجعه کنید.

آگهی متنی (Text Ads)

در آگهی متنی ، شما می­توانید طبق مدل مرسوم سنتی آگهی متنی در روزنامه‌­ها یا رپورتاژ آگهی، این بار در نسخه دیجیتال روزنامه‌­ها و خبرگزاری‌­های معتبر متن رپورتاژ خود را منتشر کنید.

طبیعی است که در این باره خبرگزاری‌­ها و سایت‌­ها هر کدام سیاست‌­های قیمتی خاص خود را دارند و همچنین مخاطبان مخصوص به خود.

آگهی صوتی (Audio Ads)

همه ما مصداق این نوع آگهی را غالباً در رادیو شنیده‌­ایم، اما این آگهی صوتی رادیویی مزیت‌­های آگهی آنلاین که گفته شد را ندارد. آگهی صوتی در رسانه‌­های شنیداری آنلاین نیز می­‌تواند رخ دهد.

به عنوان مثال شما از این نوع آگهی می‌­توانید در رادیوهای اینترنتی استفاده کنید، همچنین در پادکست‌­های آموزشی اینترنتی، پادکست‌­های سرگرم­‌کننده اینترنتی، قبل از شروع کتاب‌­های صوتی،

سایت‌­های پخش موسیقی قبل از شروع هر موسیقی و … . برای اجرای چنین آگهی‌­هایی نیز معمولاً باید مستقیماً با صاحب رسانه صوتی وارد مذاکره شوید چرا که هر کدام سیاست‌­های قیمت‌­گذاری و محتوایی خاص خود را دارند.

آگهی ویدیویی (Video Ads)

در این نوع آگهی شما محتوایی ویدئویی آماده می­‌کنید و آن را در رسانه‌­های فارسی ارائه می‌­دهید. طول این ویدئوها معمولاً کوتاه است و حاوی پیامی برای دعوت از مشتری به انجام فعالیت. انتشار این ویدئوها برای آگهی می‌­تواند در گیم‌­های گوشیی باشد یا سیستم­‌های اشتراک ویدئو مثل یوتیوب یا تلویزیون‌­های اینترنتی یا …

آگهی ایمیلی (Email Ads)

پیشتر در ایران چنین آگهی‌­هایی بسیار رواج داشت به گونه‌­ای که بانکی از ایمیل­ مصرف کنندهی می‌­شد و به صورت انبوه برای آن‌ها ایمیل آگهیی ارسال می­کردند. به مروز این حالت اسپم و مزاحمت آگهی ایمیلی درحال کمرنگ شدن است و شیوه صحیح‌­تر آن در حال رشد است.

در حالت صحیح آگهی ایمیلی شما باید با اجازه خود کاربر در ازای ارائه خدماتی، ایمیل او را دریافت کنید و بعد مناسب با علائق وی در فواصل زمانی مشخص آگهی­‌هایی برای او ارسال کنید.

این شیوه صحیح آگهی آنلاین ایمیلی بسیار موثر بوده و در وفادارسازی مشتریان بسیار به شما کمک خواهد کرد. همچنین خود سیستم‌­های جیمیل، یاهو، ام اس ان و … نیز خدمات ارسال ایمیل انبوه آگهیی بسته به شرایط جغرافیایی هر کاربر را ارائه می‌­کنند.

آگهی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Ads)

یکی از مرسوم­‌ترین انواع آگهی آنلاین، آگهی در شبکه­‌های اجتماعی است. به دلیل درگیرسازی (Engagement) بالای کاربران شبکه‌­های اجتماعی، این نوع آگهی جایگاه خاصی پیدا کرده است.

نکته مهم در این نوع آگهی آنلاین آن است که باید متناسب با فرهنگ رفتار کاربران شبکه­‌های اجتماعی در هر مملکت (کشور) آگهی، طراحی و اجرا شود.

شبکه­‌های اجتماعی بسیار زیادی در دنیا رواج دارند که شما باید روی پرکاربردترین آن­‌ها با علم کامل به تفاوت کاربران و قابلیتات هرکدام برنامه‌­ریزی کنید.

همچنین پیام‌­رسان­‌هایی نیز وجود دارند که علاوه بر شبکه‌­های اجتماعی، بسیار در ارسال آگهی شما موثر خواهند بود. در ایران همان­طور که می‌­دانید شبکه‌­های اجتماعی و پیام‌­رسان‌­های محبو­ب‌­تر موارد زیر هستند که شما می‌­توانید با آن­ها ارتباط قوی با مشتریان برقرار کنید.

شبکه­‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر، فیسبوک، یوتیوب، آپارات، پینترست، گوگل پلاس و پیام‌رسان‌­هایی مانند تلگرام، واتس‌­آپ، بله، سروش

به عنوان مثال باید بدانید، ارتباطی که در اینستاگرام با فالوئرهای خود برقرار می‌­کنید بسیار بسیار متفاوت خواهد بود با ارتباطی که در لینکدین برقرار می‌کنید. متفاوت از نظر زمان ارسال پیام، فرکانس ارسال پیام،

فرمت کلی پیام، ادبیات پیام و … . اشتباه بزرگ در این نوع آگهی آنلاین ارسال مزاحمت‌­وار پیام آگهیی در همه شبکه­‌های اجتماعی و پیام‌­رسا‌ن‌­ها به طور یکسان است بلکه باید استراتژی‌­های متفاوتی تنظیم کرد.

در بسیاری از شرکت‌­های بزرگ برای هر کدام از شبکه­‌های اجتماعی مهم به طور جداگانه مدیران آگهی در نظر گرفته می‌­شود.

ممکن است مطلب نوشتن کپشن اینستاگرام کمک‌حال شما برای پیروزیت در بازاریابی در اینستاگرام باشد.

لینک‌­های همکاری در فروش (Affiliate Links)

نوع دیگری از آگهی آنلاین ایجاد سیستم همکاری در فروش است. به این معنی که کسانی که محصولات یا خدمات شما را در سایت خود معرفی می‌کنند،

اگر این معرفی منجر به خرید کاربر در یک بازه زمانی شود بخشی را به عنوان کمیسیون به معرفی‌­کننده ارائه می‌­کنند. شما نیز می‌­توانید با توسعه ساختارهای فنی این کار، آگهی آنلاین بهتری داشته باشید.

محتوای ارتقایافته (Sponsered Content)

در این نوع از آگهی آنلاین که گاهاً در پلتفرم‌­ها یا شبکه­‌های اجتماعی یا سایت‌های محتوایی دیده‌ایم، شما می­‌توانید محتوا یا پیام­‌های آگهیی که خودتان در آن­ها منتشر کردید را با پرداخت نرخ به ازای نمایش یا کلیک ارتقا دهید.

به عنوان مثال اگر در اینستاگرام یا فیسبوک یک پیام آگهیی ارسال کرده‌­اید می‌توانید با پرداخت نرخ آن پیام را جدا از بینندگان ارگانیک محتوایتان به افراد بیشتری برسانید. در کسب‌وکارهای ایرانی مثل دیوار نیز این موضوع هست و می­‌توانید آگهی آگهیی خود را ارتقا دهید تا بیشتر دیده شوند.

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)

نوع نسبتاً جدیدی از آگهی آنلاین است که در آن با یک کاربر به خصوص می­‌توانید به طور دائم و شخصی‌سازی‌شده ارتباط برقرار کنید. مثلاً هنگامی‌­که کاربر به سایت شما آمد با کسب اجازه از ایشان می‌­توانید برای همیشه محتوای آگهیی خود را روی مرورگر وب دسکتاپ یا گوشی برای او ارسال کنید.

مثلاً برای یک کاربر مشخص که تازه جذب سایت شده تخفیف­‌های خاصی را به صورت نوتیفیکیشن ارسال کنید تا به مشتری وفادارتری تبدیل شود.

پلتفرم‌­های هوشمندی در دنیا وجود دارند که ارائه‌­دهنده خدمات پوش نوتیفیکیشن هستند که متاسفانه اکثریت آن­ها یا ایران را تحریم کرده‌­اند یا با زبان فارسی هماهنگی ندارند.

سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن نجوا در ایران این خدمات را به صورت رایگان ارائه می‌­کند. مطلب پوش نوتیفیکیشن چیست می‌تواند توضیحات خوبی در این حوزه به شما بدهد.

استراتژی مورد نیاز برای تعیین بودجه آگهی آنلاین

هرساله حدود ۱۰ میلیون نفر از دیوار بزرگ چین دیدن می‌کنند. اگر تصمیم دارید وب‌‌سایت شما هم ترافیکی مانند دیوار چین داشته باشد باید یک استراتژی مناسب برای سایتتان و در نهایت یک استراتژی مناسب برای بازاریابی خود در نظر بگیرید. کسب‌وکارهای بزرگ چون معمولا با بودجه‌بندی و محدودیت‌های آن کمتر مواجه هستند

احتمالا به راحتی می‌توانند استراتژی بازاریابی مناسبی را برای خود تعیین کنند و بر مبنای آن نرخ کنند. اما مشاغل کوچک و نوپا باید نحوه تعیین بودجه آگهی آنلاین را معرفی کرده و با برنامه‌ریزی در جهت استراتژی، نرخ کنند.

چیزی که این نوع از مشاغل احتیاج دارند، یک استراتژی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد است.

در ادامه ۱۰ استراتژی پیروز که بازاریابان زیادی از آن استفاده کرده‌اند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

  • مخاطبان خود را برای تعیین بودجه آگهی آنلاین مورد هدف قرار دهید (Target Audience )

این استراتژی پایه و اساس ساختن یک تصویر موثر از نشان تجاری است. اگر برای محصولات خود مخاطب خاصی در نظر نگیرید، بیهوده در حال استفاده از منابع‌تان هستید.

بسیاری از کسب‌و‌کارها این اشتباه را انجام می‌دهند و در قدم اول آن را در نظر نمی‌گیرند. براساس توضیحات کوتاه مشتریان خود می‌توانید مخاطبان مورد نیازتان را هدف بگیرید و از آن‌ها دعوت به دیدن آگهیتان کنید.

  • به نشان تجاریسازی شخصی اهمیت دهید Personal Branding

نشان تجاریسازی شخصی بسیار شگفت‌آور است و به شما کمک می‌کند تا از شخصیت خود برای به دست آوردن اعتماد و اعتبار در میان مخاطبانتان استفاده کنید.

نحوه معرفی شما تعیین کننده خرید مردم است.بنابراین به نشان تجاریسازی شخصی خود اهمیت دهید و برای آن نیز برنامه‌ریزی داشته باشید.

  • سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید (Seo )

ساختار فنی یک سایت، رتبه‌بندی آن در گوگل را مشخص می‌کند. این ساختار با استفاده از سئو (Seo) در موتور جستجوی گوگل ارتقا پیدا می‌کند. با استفاده از آگهی آنلاین و بهینه‌سازی مطالب موجود در وب‌سایت، می‌توانید ترافیک هدفمندتری ایجاد کرده و از آن برای تعیین و تامین بودجه آگهی آنلاین درآمد داشته باشید.

  • از آگهی کلیکی استفاده کنید (Pay-Per-Click (PPC))

پرداخت به ازای هر کلیک یا آگهی کلیکی نوعی از آگهی است که برای هدایت ترافیک به وب‌سایت استفاده می‌شود. در آگهی کلیکی، کسب‌و‌کارها به ازای هر کلیک بر روی آگهیشان، به ناشر پول می‌دهند.

PPC در واقع به معنای مبلغی است که به ازای هر کلیک بر روی آگهی، پرداخت می‌شود. در این روند، فرد آگهی‌کننده کلمات کلیدی مخصوص مخاطبان هدفش را مشخص کرده و ناشران، آگهی را به آن دسته خاص نشان می‌دهند.

  • از آگهی همسان استفاده کنید (Native Ads )

آگهی همسان به معنای استفاده از عناوین و تصاویری است که با ظاهر، احساس و عملکرد رسانه‌ای که در آن قرار می‌گیرند، مطابقت دارد.

این آگهی تجربه مناسبی را به اشتراک می‌گذارند و باعث اختلال در ماهیت وب‌سایت نمی‌شوند. برخلاف آگهی بنری، آگهی بومی شباهتی به آگهی ندارند و مانند بخشی از سرمقاله در نظر گرفته می‌شوند.

در نهایت این آگهی مزاحمتی برای کاربران ایجاد نمی‌کنند. پس از آنها غافل نشوید.

  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را فراموش نکنید (Social Media Marketing )

رسانه‌های اجتماعی قلب سیستم بازاریابی هستند. با توجه به شخصیت نشان تجاری و مخاطب مورد نظر آن، هر کسب‌و‌کار تصمیم می‌گیرد که محتوایش را از طریق کدام شبکه‌ها منتشر کند.

این روش ممکن است برای شما به شتاب نتیجه ندهد اما باعث پایداری نام نشان تجاری در شبکه‌های مختلف می‌شود

. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که محتوای شما برگ نشان تجاریه شماست و باید تجربه لذت‌بخشی برای مخاطبانتان ایجاد کنید. این روش باعث می‌شود نسبت به کسب‌و‌کارتان دید بازتری پیدا کرده و ارزش نشان تجاری را رعایت کنید. با گرفتن بازدید از مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید ترافیک ورودی برای خودتان ایجاد کنید.

  • ایمیل مارکتینگ کنید (Email Marketing )

برای اینکه از روش ایمیل مارکتینگ استفاده کنید، لازم است یک جامعه آماری از مخاطبانتان داشته باشید.

ممکن است این روش بازاریابی برایتان خسته‌کننده باشد اما پتانسیل خوبی برای افزایش ROI است.

محتوایتان را به نوعی تولید کنید که در ذهن مخاطبانتان بماند. تولید محتوای بی‌کیفیت باعث می‌شود تا مخاطب به شما به عنوان یک هرزنامه نگاه کند و اهمیتی به پیام‌هایتان ندهد.

در منو ایمیلتان از مشتریان بالقوه و کسانی که ترغیب به استفاده از خدمات شما می‌شوند، استفاده کنید.

بازاریابی از طریق ایمیل، باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس شده و شانس زنده ماندن را به یک کسب‌و‌کار می‌دهد. این مدل بازاریابی، مشتری را به این باور می‌رساند که به ارتباط با او اهمیت می‌دهید و باعث وفاداری در آن‌ها می‌شود.

  • از بازاریابی افیلییت استفاده کنید (Affiliate Marketing )

بازاریابی افیلیت فرآیندی است که از طریق آن یک سازمان برای بازاریابی محصولاتش از سازمان دیگری استفاده می‌کند. این روش یک استراتژی مبتنی بر عملکرد بوده و پیروزیت یک کسب‌و‌کار در گرو تلاش‌های وابسته است. سازمان‌هایی که بازاریابی محصولات را به دست می‌گیرند، درصدی از فروش را دریافت می‌کنند. سرمایه‌گذار، شبکه، ناشر و مشتری ۴ عنصر اصلی انجام این نوع بازاریابی هستد.

  • از داده‌های بزرگ بهره ببرید (Big Data)

شما ممکن است آگهی بسیاری را به صورت آنلاین انجام دهید اما اگر توسط افراد مناسب دیده نشوید، فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که یک محصول را در سایتی جستجو کرده‌اید و سپس آگهی آن را در صفحهدیگری ببینید. تابه‌حال از این موضوع تعجب نکرده‌اید؟

استفاده از داده‌های بزرگ، نتیجه تحقیقات بازاریابان و استراتژیست‌های این حوزه است. آن‌ها به کسب‌و‌کارها اطمینان می‌دهند که آگهیشان توسط مخاطب هدف دیده می‌شود.

داده‌های بزرگ یا بیگ دیتاها روشی با استاندارد بالا برای دستیابی به یک پایگاه داده با راهنما مربوطه است و از منابع مختلفی جمع‌آوری می‌شود. آگهی‌کنندگان از این داده‌ها برای اجرای آگهی آنلاین روی صفحات وب مخاطبان مورد هدف استفاده می‌کنند.

  • آگهی لینکی در متن گزینه مناسبی هستند (Text Link Ads )

این روش به معنای متن پیوندی در وب‌سایت‌ها یا وبلاگ است و برای تعیین بودجه آگهی آنلاین و کسب درآمد در یک وب‌سایت بسیار موثر است. وقتی بازدیدکنندگان روی پیوند کلیک می‌کنند،

کسب‌و‌کار آگهی‌کننده باید نرخ آن را بر اساس هر کلیک بپردازد. محبوبیت وب‌سایت یا وبلاگی که این آگهی را به آن سفارش می‌دهید، بسیار مهم است و باعث بهبود رتبه‌بندی سایت شما در گوکل می‌شود.

تعیین بودجه آگهی آنلاین

تعیین بودجه آگهی آنلاین با درآمد فروش کسب‌و‌کارتان ارتباط مشخصی دارد. نرخ آگهی از درآمد فروش شما پرداخت می‌شود و این موضوع یکی از نکات مهم در آگهی آنلاین است.

از خودتان بپرسید به چه مقدار پول برای افزایش فروش یک محصول با قیمت مشخص نیاز دارید؟ راه دیگر این است که درصد خالص از کل درآمد فروش را جدا کرده و برای آگهی نرخ کنید.

برای مثال می‌خواهید ۵ درصد از درآمد خود را نرخ کنید تا به فروش n تومانی برسید.

هنگامی که بودجه آگهیتان را مشخص کردید، باید بدانید که طی ۱۲ ماه آینده چگونه می‌خواهید آن را خرج کنید. استفاده از نرم‌افزارهای گوناگون می‌تواند به شما در تعیین بودجه آگهی آنلاین کمک کرده و بتوانید در روش‌های آگهیتان تغییر ایجاد کنید.

۹۵ درصد سازمان‌ها در برنامه‌ریزی تعیین بودجه آنلاین تغییراتی به‌وجود آورده‌اند و آن را افزایش داده‌اند.

در ادامه به شما نشان خواهیم داد که بودجه خود را باید به چه منابعی اختصاص دهید تا در برنامه تعیین بودجه آگهی آنلاین کسب‌و‌کار شما موثر باشد.

یکی از مهم‌ترین مراحل اولیه برای تعیین بودجه بازاریابی آنلاین، مشخص کردن اهداف است. چیزی که باید در این زمینه انجام دهید، این است که تصمیم بگیرید کجا می‌خواهید نتایج خود را ببینید.

شما باید بدانید که برای چه چیزی تلاش می‌کنید. آیا به دنبال تقویت آگاهی از نشان تجاری هستید؟

می‌خواهید وفاداری بیشتری برای نشان تجاریتان ایجاد کنید یا فقط به دنبال افزایش درآمد و مشتری هستید. تمامی این موارد اهداف متفاوت با رویکردهای متفاوتی هستند که با انتخاب هرکدام از آن‌ها تاثیر بزرگی در برنامه بازایابی دیجیتالی‌تان خواهید گذاشت.

گذشته را تحلیل کنید

قدمی که باید برای تعیین بودجه آگهی آنلاین بردارید این است که مشخص کنید چه روشی برای بازاریابی شما موثر بوده است و با معرفی تلاش‌های گذشته و تحلیل رقبایتان آن را معرفی کنید.

اگر در گذشته از آگهی آنلاین استفاده کرده‌اید، در چه قسمت‌هایی پیروزیت کسب کرده‌اید و چرا؟

کدام تلاش‌ها برای شما موثر نبوده است؟ تمامی این موارد قطعات حیاتی بازاریابی دیجیتال هستند و می‌توانید برای به دست آوردن قدم‌های بعدی تلاش کنید.

بودجه آگهی را براساس پیروزیت آگهی قبلی خود اختصاص دهید

هنگامی که یک هدف داشته باشید و درصد پیروزیت خود را در هر روش به دست آورید، می‌توانید بر اساس اولویت‌ها، بودجه خود را تقسیم کنید. کلمه کلیدی در این مرحله «درصد پیروزیت» است نه «نرخ!» برای مثال رسانه‌های اجتماعی ممکن است در ابتدا برای شما نرخ‌ای نداشته باشند اما به مرور زمان پیروزیت کسب می‌کنند.

اگر با تجزیه و تحلیل تلاش‌های بازاریابی گذشته متوجه شده‌اید که آگاهی از نشان تجاری شما در توییتر بیشتر است،

بهتر است تعیین بودجه آگهی آنلاین خود را به آن اختصاص دهید. به همین ترتیب اگر متوجه شده‌اید مخاطبان شما در کانال تلگرام ریزش کرده‌اند و در اینستاگرام طرفداران بیشتری دارید، بودجه را به چیزی که نتایج بهتری دارد اختصاص دهید. نگه داشتن بودجه در جایی که برای شما آورده‌ای ندارد، اشتباه یک کسب‌و‌کار است.

به آینده نگاه کنید

تکنیک‌هایی که در گذشته از آن‌ها استفاده کرده‌اید مهم هستند، اما بهتر است برای آینده هم برنامه‌ریزی کنید.

روندهای فعلی برای بازاریابی آنلاین بسیار مهم هستند اما اگر تجزیه و تحلیلتان به فرصت‌ها و مکان‌های جدید اشاره می‌کند، بهتر است هر چه سریع‌تر برای به دست آوردن آن‌ها اقدام کنید.

حرکت اول برای به دست آوردن سهم بازار بسیار مهم است.

برای مثال با وجود این‌که ادوردز برای آگهی آنلاین بسیار مناسب است اما اگر اخبار جدیدی برای حضور آینده کسب‌و‌کاران به دست آوردید، نباید فرصت‌های آینده را از دست بدهید.

نیازهایتان را تقسیم کنید

اکنون که می‌توانید ایده‌های بهتری برای اهداف خود داشته باشید، لازم است بدانید از چه روش‌های آگهیی برای دستیابی به آن‌ها استفاده کنید. آگهی آنلاین دارای منابع مجزایی است و باید مشخص کنید،

چگونه بودجه شما می‌تواند آن‌ها را تامین کند. با برنامه‌ریزی در مورد هر نوع آگهی، مشخص کنید که کدام یک از آن‌ها آورده بیشتری برای شما دارند و درصد بالایی از بودجه خود را به آن اختصاص دهید. از ابزار تحلیلی دقیق استفاده کنید و با استفاده از نتایج آن، راه درست آگهی آنلاین را مشخص کنید.

نتایج را برای تعیین بودجه آگهی آنلاین تحلیل کنید

با استفاده از داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌توانید نیازتان را تشخیص دهید. نظارت بر روی اثربخشی آگهی آنلاین کلید پیروزیت در این زمینه است.

سخن پایانی

بازاریابی دیجیتال، شریان اصلی بسیاری از کسب‌و‌کارها است و با استفاده از آگهی، تداوم پیدا می‌کند.

گردآوری توسط مجله آرادل
تنظیم و نگارش : مدیر
آشنایی با آگهی آنلاین و مزایای آن نسبت به آگهی سنتی
منبع

شاید بپسندید

دکمه بازگشت به بالا