فناوریکسب و کارهمه فن حریف

راهنمای اساسی برای بهره‌گیری از قدرت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار شما

 

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

از چند نفر که دور و برتان هستند بپرسید که دیجیتال مارکتینگ چیست. یا از آن‌ها بخواهید که به شما توضیح بدهند دیجیتال مارکتینگ چگونه کار می‌کند. جواب‌های جالبی می‌شنوید! بعضی‌ها سعی می‌کنند در همان لحظه تعریفی سر و هم کنند و تحویلتان بدهند و بعضی ها هم خیلی رک و راحت می‌گویند که “منو چه به دیجیتال مارکتینگ آخه!”

اما اگر به این افراد بگویید که حتی اگر دقیقا ندانند که دیجیتال مارکتینگ چیست، سال‌هاست که با آن سر و کار دارند شاید کمی جا بخورند! در این چند سال گذشته، رفتار خرید مشتریان دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است.

زمانی بود که برای خرید کفش، شلواری که دوست داشتید با آن ست کنید را باید می‌پوشیدید و حتما جوراب هم پایتان میکردید تا کفش خوب پایتان برود! اما این دوست من حتی مطمئنم شلوارکش هم عوض نکرده و سایز کفش هم امتحان نکرده و خریدش را انجام داده! و جالب‌تر این که خرید خیلی خوبی هم کرده!

در سال‌های اخیر، رفتار خرید مشتری‌ها فرق کرده. چه فرقی؟ خیلی از افراد دیگر ترجیح می‌دهند که کارهایشان را آنلاین انجام بدهند: خرید لباس، غذا، عملیات بانکی و ده ها مورد مهم دیگر. این کار نشان می‌دهد که بازاریابی دیجیتال چقدر وارد زندگی‌مان شده است، حتی اگر خودمان هم خبر نداشته باشیم!

دیجیتال مارکتینگ از دیدگاه یک کسب و کار

حالا بیایید این قضیه را از دیدگاه یک کسب و کار نگاه کنیم. دیگر دیدیم که چقدر دیجیتال مارکتینگ وارد عرصه‌های مختلف زندگی‌مان شده، درسته؟ اگر کسب و کاری نتواند خودش را با این تغییر وفق بدهد، به مراتب دیگر از صحنه رقابت حذف خواهد شد. اصلا یکی از اهداف بازاریابی دیجیتال، آسان‌تر کردن زندگی افراد است. کسب و کاری که نتواند این سهولت را به دست مشتری خودش برساند، دیگر از چشم مشتری می‌افتد!

پس کسب و کارها، با هر اندازه‌ای و با هر فعالیتی حتما باید بدانند که بازاریابی دیجیتال چگونه کار می‌کند و بهترین ابزار حاضر در Digital Marketing چیست تا بتوانند با تکنیک‌های مناسب، به مشتریان و مخاطبین خودشان برسند. دقیقا به همین دلیل ما به فکر افتادیم که این راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ را برای شما آماده کنیم و در آن تمام مراحل جذب، حفظ و توسعه مشتری و را با استفاده از به روزترین تکنیک‌های دنیای بازاریابی دیجیتال به شما آموزش بدهیم.

خب اول ببینیم که دیجیتال مارکتینگ چیست!

همانطور که عرض کردم، هدف اصلی این مقاله این است که شما بدانید که چگونه می‌توانید از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارتان استفاده کنید تا موفق شوید. ولی برای این که به این پی ببرید لازم است که اول از همه با تعریف دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

در کل هر کاری که شما در اینترنت و فضای مجازی برای تبلیغ، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان انجام بدهید، درگیر بازاریابی دیجیتال شده‌اید. معمولا کسب و کار ها زمانی که وارد دنیای بازاریابی دیجیتال می‌شوند، مخاطبین خودشان را مشخص می‌کنند و بیشتر تمرکزشان را روی این افراد می‌گذارند: یعنی تشخیص می‌دهند که بیشتر از همه با چه نوع افرادی یا با چه قشری سر و کار دارند. اگر می‌خوهید که به صورت هدفمند و هوشمند وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ بشوید حتما این کار را انجام بدهید.

حالا برگردیم سر بحث خرید! اگر از شما بپرسم که تفاوت خریدهای امروزی با خریدهای مثلا ۱۰ سال پیش چه فرقی دارند، چه جوابی می‌دهید؟ کمی در مورد جواب این سوال فکر کنید. تفاوت اساسی که در رفتار خرید مشتریان ایجاد شده است این است که امروزه مشتریان قبل از اینکه خریدی انجام بدهند، به دنبال اطلاعات هستند.

یعنی چه مشتریان دنبال اطلاعات هستند؟

در دنیای بازاریابی دیجیتال، مشتریان به دنبال اطلاعات هستندبگذارید توضیح بدهم. در سال‌های گذشته، رقابت بازار نسبت به الان خیلی کمتر بود؛ یعنی چه؟ یعنی یک محصول را یک یا نهایتا دو شرکت تولید می‌کردند. این در مورد خدمات هم صدق می‌کند. به همین دلیل مشتریان گزینه‌های زیادی نداشتند و ناچار به خرید بودند. ولی الان ممکن است یک محصول یا یک سری خدمات را ۱۰ مجموعه ارائه بدهند! به همین دلیل است

قبل از خرید، مشتریان به تحقیق و مقایسه اطلاعات به دست آمده از چند نظر می‌پردازند، از جمله قیمت، خدمات پس از فروش و حتی ظاهر وبسایت. این مسائل تأثیر زیادی بر تجربه کاربری دارند.

دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می‌دهد از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و تبلیغات در گوگل، تبلیغاتی را ارائه دهید و اطلاعات بیشتری به مشتریانتان بدهید تا به شما اعتماد کنند.

چگونگی عملکرد بازاریابی دیجیتال

در جاده موفقیت کسب و کارهای مدرن، دیجیتال مارکتینگ ضروری است، اما باید بدانید که این زمینه گسترده است و از چند عنصر مختلف تشکیل شده است. اگر این عناصر را بشناسید، می‌توانید دیجیتال مارکتینگ را مسلط شوید.

وبسایت مارکتینگ

استراتژی موفق دیجیتال مارکتینگ با داشتن یک وبسایت زیبا و بهینه آغاز می‌شود. وبسایت اولین تعامل کاربران با شماست و باید توجه کنید که ظاهر آن چقدر جذاب است.

بسیاری از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال، کاربر را به سمت وبسایت شما هدایت می‌کنند. بنابراین حائز اهمیت است که وبسایت شما جذاب و مفید باشد.

بهینه‌سازی وبسایت

بهینه‌سازی وبسایت برای جذب مشتریان، از طریق سادگی، جذابیت و ارزش انجام می‌شود. باید به یاد داشت که زیبایی در سادگی است و مهم نیست که چقدر زیبا، بلکه اینکه چقدر ساده و مفید است. بر اساس تحقیقات شرکت Adobe، اگر وبسایت جذاب نباشد، ۳۸ درصد کاربران از آن خارج می‌شوند حتی اگر محتوای مفیدی داشته باشد.

ظاهر وبسایت تنها نقطه مهم نیست و باید محتوا و تجربه کاربری را نیز بهبود ببخشید.

تجربه کاربری

تجربه کاربری یا User Experience (UX)، حسی است که کاربر در ارتباط با وبسایت شما تجربه می‌کند. بهترین تجربه کاربری، کاربر را به راحتی به هدفش هدایت می‌کند و او را در وبسایت حفظ می‌کند.

همچنین واکنش‌گرایی و یا ریسپانسیو (responsive) بودن وبسایت نیز حائز اهمیت است. این مورد تضمین می‌کند که وبسایت شما بر روی انواع دستگاه‌ها به صورت درست نمایش داده شود.

بهینه سازی موتور جستجو (سئو)

حتی پیش از اینکه من چیزی بگویم، شما احتمالاً درباره سئو (بهینه سازی موتور جستجو) شنیده‌اید و می‌دانید که این یکی از مهم‌ترین عوامل برای بهبود رتبه‌بندی در گوگل و تجربه کاربری است. بیشتر ورودی‌های وب‌سایت شما (بیشتر مخاطبانی که وارد وب‌سایت شما می‌شوند) از طرف موتورهای جستجو (به خصوص گوگل در ایران) ایجاد می‌شود. اگر به اندازه‌ای بخواهم تخمین بزنم، حداقل ۵۰ تا ۷۰ درصد ورودی بیشتر وب‌سایت‌ها از موتورهای جستجو (به ویژه گوگل در ایران) است. بنابراین می‌بینید که موضوع سئو و سئو اصولی چقدر مهم است.

بازاریابی محتوا

باید به یاد داشته باشید که کاربران و مشتریان جدید معمولاً قبل از خرید اطلاعات مورد نیاز خود را بررسی می‌کنند. اکنون فکر می‌کنید این اطلاعات را از کجا می‌توانند بدست آورند؟ منابع مختلفی برای یافتن اطلاعات وجود دارد، اما کدام چیز بهتر از شما؟ شما بهترین کسی هستید که می‌توانید محصول خود را بهتر معرفی کنید و از این نظر کارآمدترین راه استفاده از بازاریابی محتوا (content marketing) است.
همچنین با ایجاد وبلاگ، می‌توانید در کنار اطلاعات دقیق و معتبر، تبلیغات خود را نیز معرفی کنید. اما توجه کنید که اگر در محتوا به جای ارائه اطلاعات، بیشتر به تبلیغات تمرکز کنید، ممکن است مشتریان اعتماد کمتری به شما داشته باشند. بهتر است تا جنبه تبلیغاتی را در وسایل دیگری مانند شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات گوگل مورد استفاده قرار دهید.

راه‌های معرفی

همچنین، حتی اگر به اندازه کافی شناخته شوید و اعتماد مخاطبان را جلب کنید، می‌توانید سطح محتوای خود را بالا برده و از آن بهره‌مند شوید. به عنوان مثال، امروزه کتاب‌های الکترونیکی (e-book) یکی از عوامل مهم در دیجیتال مارکتینگ هستند و می‌توانند به صورت رایگان یا پولی منتشر شوند
در مجموعه بازاریابی محتوا، شما می‌توانید با کشف موضوعات مورد علاقه کاربران و چندان کلمات کلیدی موجود روی پیشخوان گوگل، تعداد کاربران را به وب‌سایت خود جذب کنید. حتی اگر این موضوعات مستقیماً با محصولات یا خدمات شما مرتبط نباشند، همچنان می‌توانند کاربران را به وب‌سایت شما معرفی کنند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

همین الان به خودتان بپرسید: آیا کسی را می‌شناسید که از برنامه‌های مثل تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و یا توئیتر استفاده نکند؟ یا از وب‌سایت‌هایی مانند لینکدین خبر داشته باشید؟

آیا ممکن است کسی وجود نداشته باشد؟ به طور شخصی، ۹۹ درصد از افرادی که من می‌شناسم تقریبا از همه این شبکه‌ها استفاده می‌کنند!
شبکه‌های اجتماعی را نه تنها همه مردم به کار می‌برند، بلکه بخشی از زندگی روزمره بسیاری از افراد شده است. به همین دلیل شما باید بیشترین استفاده را از این فرصت داشته باشید چرا که با شرایطی روبه‌رو هستید که بتوانید برند خود را به کاربران مختلف معرفی کنید، بدون این که هزینه اضافی پرداخت کنید. به عنوان مثال، ساخت یک پیج در اینستاگرام یا یک کانال در تلگرام چه هزینه‌ای برای شما دارد؟
بله، خیلی‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این یک فرصت عالی برای شما است. اما از طرف دیگر، این یک تهدید بزرگ هم است؛ زیرا اگر به این بازار وارد نشوید یا نتوانید به درستی در آن فعالیت کنید، همان اندازه که می‌تواند به برند شما کمک کند، ممکن است به شما آسیب بزند!

تبلیغات در گوگل (Google AdWords)

برای موفقیت وب‌سایت خود نیاز به یک سری اطلاعات و آمار و ارقام دارید. یکی از این آمارها، ترافیک وب‌سایت شماست: یعنی در یک بازه زمانی معین، چند کاربر وارد وب‌سایت شما شده‌اند، چند صفحه از وب‌سایت شما را دیده‌اند و در کل چقدر زمان در وب‌سایت شما سپری کرده‌اند.
برای رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل و جلب توجه، باید در نتایج جستجوی گوگل جایگاه بهتری داشته باشید. معمولا صفحه اول نتایج گوگل (که شامل ۱۰ نتیجه است) به عنوان نتایج برتر شناخته می‌شود. هرچه بیشتر از رنگ و از صفحه اول دورتر باشید، ورودی شما (از گوگل) کمتر می‌شود.
اما این قضیه اینقدر آسان نیست! به این راحتی نیست که وب‌سایت‌تان را به رتبه صفحه اول گوگل برسانید! سئوی وب‌سایتم را درست می‌کنم و مثل خان در صفحه اول گوگل قرار می‌دهم! اما این همواره اینقدر ساده نیست! برای داشتن یک سئو موفق نیاز به زمان است، چرا که گوگل باید وب‌سایت شما را به عنوان یک وب‌سایت برتر معرفی کند!
حال چه کار کنیم؟ تبلیغات در گوگل! با استفاده از تبلیغات در گوگل، می‌توانید برای کسب و کار خود تبلیغ کنید، ورودی زیادی به دست آورید و در صفحه اول گوگل قرار بگیرید!

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

در پازل بازاریابی خود، بازاریابی ایمیلی یکی از عناصر اصلی است. ایمیل مارکتینگ نسبت به روش‌های دیگر حساس‌تر است. چرا؟ زیرا تعداد ایمیل‌های اسپم که برای کاربران ارسال می‌شود، بسیار زیاد است.
اگر محتوای ایمیل و حتی زمان و تعداد ارسال آن را به درستی و با شناخت کافی از کاربرانتان انجام ندهید، ایمیل شما هم با بقیه ایمیل‌های اسپم فرقی نخواهد داشت و کاربران برای آن ارزشی قائل نخواهند شد.
محتوای ایمیل‌هایی که برای کاربران و مشتریان خود ارسال می‌کنید، بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. ولی برای افزایش موفقیت، بهتر است از تجربه دیگران استفاده کنید.

در اینجا چند موضوع محتوایی پیشنهادی برای شما آورده شده است:

زمانی که کاربر جدیدی در خبرنامه شما عضو می‌شود، یک ایمیل خوشامدگویی برای او ارسال کنید و برایش توضیح دهید که در وب‌سایت شما چه نوع مطالبی را می‌تواند مشاهده کند.
برای پیشنهادات ویژه و تخفیف‌های ویژه و جدیدتان، می‌توانید ایمیل ارسال کرده و کاربران را به وب‌سایت خود دعوت کنید.
اگر محتوای قابل دانلودی روی وب‌سایت دارید، بلافاصله بعد از دانلود آن محتوا، ایمیل تشکر بفرستید و محتوای مشابهی را به کاربر پیشنهاد دهید.
ایمیل مارکتینگ عمدتاً برای حفظ سرنخ‌ها و پرورش آنها استفاده می‌شود، نه برای جلب سرنخ‌های جدید. البته این کار هم می‌تواند از طریق ایمیل انجام شود، ولی کمی دشوار است.

سخن آخر!

آگاهی از چگونگی کارکرد دیجیتال مارکتینگ فقط با شناختن عوامل تشکیل‌دهنده آن کفایی نمی‌کند. برای داشتن موفقیت بیشتر در این راه، باید از همه این عوامل به صورت هماهنگ استفاده کنید.
علاوه بر تمرکز بر روی هر یک از این راهکارها به طور جداگانه و با رویکردی فراگیر، باید یک استراتژی کلی برای “دیجیتال مارکتینگ” خود داشته باشید تا تمام این ابعاد و چشم انداز شما را در بر گیرد.

گردآوری توسط مجله آرادل
تنظیم و نگارش: مدیر
راهنمای اصلی برای بهره‌گیری از قدرت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار شما
منبع

شاید بپسندید

دکمه بازگشت به بالا